Isnin, 4 Mei 2015

Kesaksian Vaness Wu: "Tuhan Telah Mengubah Hidupku"

Vaness Wu

Vaness Wu adalah anggota F4 yang popularitinya melonjak naik menerusi drama bersiri Meteor Garden. Semenjak menjadi Kristian dia menunjukkan prinsipnya tanpa ragu-ragu dalam dunia hiburan. Pada suatu kali semasa perfileman drama di Perancis terdapat satu adegan ranjang dengan rakan pelakon Lynn Xiong. Vaness menyatakan rasa tidak selesanya dan akhirnya adegan itu diganti.

Dalam berita yang baru-baru ini diterbitkan oleh Gospel Herald, Vaness baru-baru ini mengajak ketiga anggota F4 untuk berdoa bersama pada suatu acara. Sebelumnya dikhabarkan Jerry Yan dan Chu bertengkar. Adalah Vannes yang mendamaikan mereka dan dia juga mengambil bahagian dalam memberitakan Injil kepada para anggota F4 ini.

Wu lahir pada tahun 1978 di Los Angeles, California, anak bongsu dari tiga beradik. Orangtuanya bercerai ketika dia masih sangat muda, dan Wu menghabiskan hari-harinya antara Taipei dan LA. Sebagai seorang remaja dia belajar breakdance, dan mengambil bahagian dalam banyak pertandingan. Pada tahun 2001 dia meninggalkan LA untuk pergi ke Taipei, di mana dia mendapatkan terobosan besar dalam Meteor Garden.

"Saya mulai mengenal Tuhan ketika saya datang ke Taiwan. Sebelumnya saya adalah penganut Buddha – saya berdoa dengan memakai tasbih. Tapi Tuhan datang dan mulai menggerakkan saya. Tetapi pada saat itu, musuh benar datang dan membawa saya pergi lagi, membawa saya ke dalam kehidupan yang jatuh naik seperti rollercoaster selama  tujuh tahun yang seterusnya."


Vaness Wu dengan baju bertulisan "God
Is Better Than Sex" turut mengambil
bahagian dalam kempen menjaga
kesucian seks sebelum pernikahan
Dalam satu wawancara dengan The New Paper, Wu mengakui bahwa hal yang menghalangi antara dia dan Allah adalah seks. Akhirnya dia mengambil keputusan untuk memberikan perkara itu dalam hidupnya kepada Tuhan yang membuat hidupnya berubah.

"Itu tidak mudah. Saya  sudah melalui jatuh naik dunia hiburan. Sisinya yang gelap cukup gelap. Saya tidak ingin menjadi sebahagian dari itu lagi.

"Saya yakin [orang] yang telah mendukung saya selama ini, tahu di mana aku berada pada tahap tertentu dalam hidup saya. Ini tidak bohong - Tuhan itu nyata, Tuhan itu baik. Hidup saya telah berubah 180 darjah kerana Allah."


Wu menyatakan bahwa  dia berdoa setiap hari, dan dia berghairah tentang doa.

"Saya pertama adalah seorang Kristian dan keduanya seorang penghibur. Semua hal hiburan mungkin akan pergi besok, aku bahkan tidak tahu, tapi Tuhan selalu akan berada di sana. Tidak peduli seberapa sibuk hari saya adalah, saya harus meluangkan waktu untuk berdoa. Justeru ketika Anda mengatakan 'Saya tidak punya waktu untuk berdoa' - saat itulah musuh akan datang pada Anda dan Anda harus waspada.

"Saya berdoa setiap pagi selama 40 minit, pada hari yang baik, satu jam. Bahkan kemudian aku merasa seperti itu tidak cukup waktu, aku perlukan lebih. Ini bagus untuk tamak dan mengingin lebih lagi dengan Allah," katanya sambil tertawa.


Vaness Wu ialah salah seorang daripada panel juri untuk Asia's Got Talent 2015
(Dari kiri: Vaness Wu, Melanie C, Anggun, David Foster)

(Diterjemahkan daripada artikel blog Inspironi bertajuk, "Kesaksian Vaness Wu" penulisan Ronny Deddy Rondonuvu bertarikh 23 Februari 2013)