Selasa, 23 Ogos 2016

Pemenang Emas Brianna Rollins: "Saya Ingin Dikenali Sebagai Atlet Yang Memuliakan Tuhan"


RIO DE JANEIRO – Tiga pelari pecut Amerika Syarikat menyapu bersih pusingan akhir 100m lompat pagar pada hari Rabu malam semasa Olimpik, tetapi sesi temuramah selepas perlumbaan itu yang akan diingati oleh ramai penonton TV.

Brianna Rollins memenangi pingat emas dengan masa 12.48 saat, sementara rakan-rakan sepasukan Nia Ali (12.59) dan Kristi Castlin (12.61) mendapat perak dan gangsa masing-masing. Itu adalah acara Olimpik yang pertama sejak 1972 di mana sebuah negara telah menyapu bersih sesuatu acara.

Rollins yang sering menggunakan media sosialnya untuk menyatakan iman Kristiannya, langsung memberi pujian kepada Tuhan semasa satu temuramah selepas perlumbaan dengan NBC yang melibatkan ketiga-tiga pemenang pingat.

“Saya hanya mengutamakan Tuhan dan terus mengizinkan-Nya memimpin saya melalui semua pusingan,” katanya. “Kami mengadakan doa dalam bulatan pagi tadi dan mengizinkan kehadiran-Nya datang atas kami.”

Mereka berdoa, katanya, agar Tuhan akan “menolong kami untuk keluar ke sini dan seterusnya memuliakan-Nya dan melakukan yang terbaik yang kami dapat dan itulah yang kami lakukan.”

“Saya sangat teruja; kami diberkati,” katanya. “Saya bersyukur kepada Tuhan.”

Peminat-peminat Rollins di media social kemungkinan tidak hairan apabila dia menyebut mengenai imannya. Foto profailnya di Twitter memuatkan satu kutipan kata daripadanya: “Saya ingin pecah rekod dunia dan memenangi pingat-pingat emas, tetapi saya juga ingin dikenali sebagai atlet yang memuliakan Tuhan dengan mencapai potensi saya yang sepenuhnya”

Berasal dari Florida dan berlumba lari di Universiti Clemson, Rollins cenderung memuatkan ayat-ayat Alkitab di media sosial. Pada 9 Mei dia telah menghantar mesej tweet: “Kerana kita ini buatan Allah, diciptakan dalam Kristus Yesus untuk melakukan pekerjaan baik yang dipersiapkan Allah sebelumnya” – dari Efesus 2:10. Pada hari Kebangkitan Yesus, dia menulis, “Saya bebas sebab Engkau hidup. Terima kasih Yesus! #SelamatHariKebangkitan.”

Biografi Rollins di Twitter berbunyi: “Memuliakan Tuhan melalui bakat yang telah dikurniakan-Nya kepada saya! Pelompat Pagar Professional… Allah itu Kasih.” 

(Diterjemah daripada artikel Christian Examiner bertajuk, “Gold Medalist Brianna Rollins: I Want To Be Known As ‘The Athlete WhoGlorified God’” yang ditulis oleh Michael Foust bertarikh 17 Ogos 2016)